FRIESLAND - De Friese toeristische marketingorganisaties starten gezamenlijk een reviewcampagne om meer online zichtbaarheid te creëren voor Friese ondernemers in de sector. Het doel van de campagne is om ondernemers bewust te maken van het belang van reviews die de naamsbekendheid vergroten en het bedrijf positief zichtbaar maken in de massa van het online concurrerende aanbod. Niet alleen waardevol voor de eigen onderneming, maar voor de hele provincie. Hoe meer reviews, hoe meer kwalitatieve toeristen bewust voor een bezoek aan Friesland kiezen. Deelname voor toeristische ondernemers in Friesland is gratis.


Betere online zichtbaarheid van Friesland
Na de succesvolle eerste editie van de reviewcampagne van Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland is het de bedoeling dat er in 2022 ook Friesland breed meer en betere reviews worden verzameld. Merk Fryslân en de regiomarketingorganisaties gaan samen met ondernemers, VVV's en Toerist Informatie Punten aan de slag om duizenden reviews binnen te halen van januari t/m juli 2022. Zo wordt er samen gezorgd voor een betere online zichtbaarheid van Friesland, haar regio's en al het moois wat de provincie te bieden heeft. Daarnaast is bekend dat 95% van de mensen die zich oriënteert op een vakantie minimaal 30 minuten besteedt aan het lezen van reviews. Het is dus geen overbodige luxe om hierin te investeren. De TAF (Toerisme Alliantie Friesland) stimuleert samen met Provinsje Fryslân de  Friese gastvrijheidssector en draagt financieel bij aan deze reviewcampagne.

Gratis deelname
Provincie breed worden toeristische ondernemers geholpen om op een professionele manier meer en betere reviews binnen te halen. Alle ondernemers uit de sector kunnen meedoen, van grote familiecamping tot kleine B&B, van restaurant tot botenverhuur en van hotel tot kleinschalig museum. Of je nu overnachtingen, lekker eten of activiteiten aanbiedt, al jaren actief bent op reviewplatformen of nog bij nul moet beginnen; iedere bijdrage is waardevol en levert iets op. Bij deelname aan de campagne krijgt de ondernemer gratis toegang tot het aanbod:

·Toolkit met flyers, posters en teksten

·Coaching door de regio-aanjagers (online en op locatie)

·Kans op het winnen van de ondernemersprijs en free publicity

 ·Gratis online masterclasses

Masterclasses
Er worden vier online masterclasses gegeven van 10 tot en met 13 januari. Jan Scheele van Causus.nl adviseert wereldwijd overheden en ondernemers op gebied van strategische communicatie en zal alle ondernemers voorzien van een scan en de masterclasses geven. Deelnemers krijgen tips hoe gasten het beste gemotiveerd worden om een positieve review achter te laten en op wat voor manier er met feedback omgegaan moet worden. De masterclasses vinden op de volgende data plaats:

·10 januari: met de focus op horeca en activiteiten van 10.00 tot 11.30 uur

·11 januari: met de focus op logies en accommodaties van 15.00 tot 16.30 uur

·12 januari: de masterclass voor gevorderden van 09.00 tot 10.30 uur

·13 januari: een algemene masterclass van 19.00 tot 20.30 uur

Doe mee aan de reviewcampagne
Meedoen? Ondernemers kunnen zich aanmelden vóór maandag 27 december via friesland.nl/reviewcampagne. Ook als je niet aanwezig kunt zijn bij de masterclasses is het mogelijk om je aan te melden als deelnemer voor de campagne.

De reviewcampagne wordt mogelijk gemaakt door; Provinsje Fryslân, Toerisme Alliantie Friesland, Merk Fryslân, VVV Waterland van Friesland, Land in Friesland, Het Andere Friesland, Geïnspireerd door een Oude Zee en Visit Leeuwarden.